 |
|
Poučení pro ČR z aktuální studie
Massachusetts Institute of Technology o jaderné
energeticeMassachusetts Institute of Technology (MIT)
v USA, který v přehledech nejlepších technických
vysokých škol na světě zaujímá pravidelně první příčku,
publikoval novou (2018) studii "The Future of
Nuclear Energy in a Carbon-Constrained World".
Studie se nezabývá tím, zda hluboká dekarbonizace
energetiky je skutečně dostatečně účinným lékem
na oteplování zemské atmosféry, protože široká vědecká
veřejnost není zdaleka jednotá v tomto názoru, i když
řada politiků zejména v EU se snaží občany přesvědčovat
o tom, že tomu tak je.
Studie vychází z toho, že politici většiny zemí světa
se v rámci Pařížské úmluvy z roku 2015 zavázali
dekarbonizovat ekonomiku (a v prvé řadě zejména
energetiku, dále pak dopravu a průmysl obecně) s cílem
zajistit, že průměrná teplota na Zemi na konci století
nevzroste o více jak 2 stupně Celsia oproti začátku
průmyslové éry.
Tento scénář stabilizace klimatické změny na Zemi však
vyžaduje, aby prúměrná uhlíková intenzita
energetického sektoru, která je v současné době 500
g ekvivalentu CO2 na kWh elektrické energie, klesla v
roce 2050 na 25 - 10 g CO2/kWh a po roce 2060 na méně
než 2 g CO2/kWh. Je přitom jasné, že vyspělé země,
mezi něž naše republika patří (viz naše členství
v OECD), musí jít příkladem, jinak je celá Pařížská
dohoda fraškou.
Dle studie MIT ale pro vyspělé země vychází při
dekarbonizaci energetiky na úroveň pod 2 g CO2/kWh bez
využití jaderné energetiky cena elektrické energie
dvojnásobná oproti stavu, kdy jaderné elektrány mají
zastoupení 50 - 60 % v energetickém mixu. Pro Čínu a
další asijské země s výjimkou Japonska to platí už
při dekarbonizaci na úroveň 50 g CO2/kWh a při
dekarbonizaci na úroveň pod 2g CO2/kWh vychází cena
elektreické energie bez využití jaderné energetiky
dokonce čtyřnásobná.
Je tomu tak proto, že i při rostoucím podílu
decentralizované energetiky a tzv. chytrých řešení,
nelze s výjimkou států, které mají dostatečný
potenciál v hydroenergetice (např. Norsko a částečně
Švýcarsko a Rakousko, když je v Alpách dostatek sněhu),
zajistit pomocí jiných typů OZE, které nejsou schopny
dodávat elektrickou energii trvale (větrné a
fotovoltaické elektrárny), při hluboké dekarbonizaci
bez jaderné energetiky stabilitu sítě a je proto nutno
vybudovat úložiště elektrické energie o velké
kapacitě (jednotková kapacita úložiště alespoň několik
GWh). V současné době jsou (samozřejmě na základě
dotací, jinak by je nikdo nestavěl) budovány bateriová
úložiště, jejich kapacita je však většinou pouze několik
MWh při ceně několika desítek miliónů korun, což
se dá využít maximálně pro lokální potřebu v rámci
decentralizace energetiky. Cena úložiště o kapacitě
několika GWh by byla na úrovni několika miliard až
desítek miliard korun. Výrazný pokles cen baterií
(alespoň o řád a více) však přes prognózy zelených
věrozvěstů stále nepřichází a vzhledem k tomu, že
baterie jsou předmětem výzkumu již více než 100
let, je nějaký průlomový objev, který by mohl takový
pokles cen způsobit, vysoce nepravděpodobný.
Co z této studie podle mého názoru vyplývá
pro ČR v oblasti dlouhodobé strategie energetiky:
Pokud energetiku, zejména pak výrobu elektrické
energie, chápe vláda a státní orgány jako strategický
obor, který bude v budoucnu výrazně ovlivňovat
ekonomickou úspěšnost a suverenitu státu, nelze
ponechat vývoj centrální elektroenergetiky na soukromé
sféře (v současné době se i ČEZ chová jako soukromá
firma, přestože stát je majoritním vlastníkem), která
pracuje v podmínkách tržního prostředí, jenž je
navíc silně nestabilní díky neuvážené dotační
politice v rámci EU. Soukromé sféře by měla být
ponechána oblast decentralizované lokální energetiky
s tím, že stát může její rozvoj v tržním prostředí
podpořit pobídkami tam, kde to má technický a
ekonomický smysl (tj. nikoli na základě politických
postojů).
ČR musí trvat v rámci EU na tom, že dlouhodobý
rozvoj centrální energetiky bude mít ve svých rukou
stát, který bude určovat s konečnou platností výběr
technologií a složení energetického mixu, pomocí něhož
bude plnit dohodnuté cíle dekarbonizace energetiky, tj.
snižování emisí CO2 a dalších skleníkových plynů.
Potenciál OZE v ČR neumožňuje bez jaderné energetiky
hlubokou dekarbonizaci elektroenergetiky pouze na základě
OZE, a to i kdybychom přijali libovolný počet politických
rozhodnutí v tomto směru. Chceme-li v roce 2060 snížit
uhlíkovou intenzitu energetického sektoru pod 2 g/kWh
(což odpovídá představám Německa a Evropské komise
dosáhnout v roce 2060 snížení emisí skleníkových
plynů o 80 %, tj. dvojnásobku cíle 40 % pro rok 2030,
stanoveného v rámci EU), musíme mít buď v
energetickém mixu minimálně 50 - 60 % jaderných zdrojů
nebo spoléhat na dovoz elektrické energie produkované
zejména větrnými elektrárnami v Německu nebo
fotovoltaickými elektrárnami ve Španělsku, Francii,
Itálii či Africe, kde do té doby zřejmě dojde k
jejich rozvoji. Vzhledem k přerušovanému provozu
(intermittent) těchto OZE kvůli jejich závislosti na
počasí by to ale znamenalo vybudovat velký počet
vysokokapacitních úložišť s velmi vysokými náklady.
To by vedlo podle studie MIT k tomu, že cena
elektrické energie by mohla být až 2x vyšší, než při
využití jaderných zdrojů s příslušným podílem v
energetickém mixu.
Tyto věci je však zapotřebí diskutovat nejen mezi vědci
a v akademické sféře nebo mezi energetickými odborníky,
ale s účastí široké veřejnosti. Politici se sice
zaklínají úsilím zajistit lidem dlouhodobé blaho, to
ale vyžaduje strategická rozhodnutí s výhledem daleko
do budoucnosti a se značnými riziky neúspěchu. Ve
skutečnosti proto přednostně řeší krátkodobé
problémy, aby si zajistili úspěch v příštích volbách
za 4 roky. Hlavně mladí lidé a jimi podporovaná Pirátská
strana by si ale měli uvědomit, že IT, robotika, umělá
inteligence a vše, co považují pro svůj další život
za klíčové, je na elektrické energii životně závislé.
Oni ale místo toho považují za hlavní problém, že
jim premiér Andrej Babiš neodpovídá dopisem s
elektronickým podpisem.
V ČR je tedy zapotřebí udržet v provozu stávající
jaderné zdroje po dobu minimálně 60 let a neprodleně
zahájit budování nových jaderných kapacit tak,
abychom postupně do poloviny tohoto století i při
odstavení 4 bloků VVER-440 v Dukovanech v letech 2045 až
2047 a 2 bloků VVER-1000 v Temelíně v letech 2060 až
2062 měli v energetickém mixu alespoň 50 % jaderných
elektráren. Tento cíl je v souladu s vývojem, který předpokládá
schválená státní energetická koncepce (SEK). Jakékoli
další průtahy a odkládání zahájení výstavby 5.
bloku v Dukovanech a následně dalších bloků v
Dukovanech a Temelíně povedou k tomu, že
dekorbanizované energetiky nebudeme schopni dosáhnout
ekonomicky přijatelným způsobem. Studie MIT přitom
upozorňuje, že podstatného snížení ceny nových
jaderných zdrojů současné generace III či III+ (jde
pouze o marketingové označení, žádné standardy neurčují,
co je generace III a co III+), které je rozhodujícím
faktorem pro využití jaderné energetiky jako bezemisního
zdroje k dekarbonizaci energetiky, lze dosáhnout, nikoli
však v jaderném systému výroby páry, ale důsledným
dokončením projektu před zahájením výstavby a využitím
moderních metod např. multi D projektování, použitím
technologie výstavby pomocí modulů předpřipravených
ve výrobních závodech a zkrácením výstavby jejím
perfektním řízením pomocí IT.
Další rezervy ve snížení nákladů vidí studie MIT
v opakované výstavbě stejných bloků na jedné
lokalitě nebo dokonce více lokalitách. Výrazné snižení
nákladů vlivem zkrácení přípravy výstavby a hlavně
její realizace je možno dosáhnout zjednodušením
platné legislativy, samozřejmě bez snížení nároků
na kvalitu a jadernou bezpečnost, a dále takovou úpravou
předpisů pro jaderný dozor, která umožní
nebyrokratické licencování projektu a flexibilní
rychlé řešení drobných odchylek v průběhu výstavby,
opět samozřejmě bez vlivu na kvalitu a jadernou bezpečnost.
Komerční nasazení SMR reaktorů v případě podpory
dokončení jejich vývoje a výstavby prototypů vládními
dotacemi je dle studie MIT reálné kolem roku 2030. Bez
dotací pouze na základě iniciativy soukromého sektoru
není ani tento termín reálný. U pokročilých reaktorů
IV. generace (sodíkem chlazené rychlé reaktory, heliem
chlazené vysokoteplotní reaktory) opět za podmínky
podpory vlád příslušných zemí lze komerční
nasazení reálně očekávat mezi léty 2040 až 2050 a
u dalších technologií, např. MSR, tj. rektorů
chlazených tekutými solemi, ještě zhruba o 10 let
později.
Plný text studie MIT najdete zde: The Future of Nuclear Energy
in a Carbon-Constrained World
RNDr. Miroslav Kawalec, viceprezident ČNS
zpět na úvodní
stránku
|