Celoplošná diskuse o nové tarifní struktuře vyhlášena Energetickým regulačním úřadem

 

Jeden ze seniorů dříve pracujících v elektroenergetice se na internetovém formuláři Energetického regulačního úřadu v rámci celoplošné diskuse k nové tarifní struktuře ((NTS) negativně vyjádřil k jejímu připravovanému zavedení. Nesouhlas zaslal 8. 2. 2016. ERÚ odpověděl 7. 4. 2016. Oba texty se souhlasem stěžovatele, jehož problémy se týkají mnoha zákazníků, ale bez souhlasu ERÚ, jehož text lze považovat za veřejně přístupný, dále uvádíme v plném znění.
 

Text dotazu či připomínky zaslané prostřednictvím internetového formuláře zákazníkem do ERÚ:

Máme 2 odběrná místa: rodinný dům a chata. V RD máme vše na elektřinu, vytápění a ohřev TUV je pomocí tepelného čerpadla. Jistič je kvůli TČ 3 x 25 A. Platíme ročně kolem 45 000 Kč. Na chatě máme jistič 3 x 16 A a platíme ročně v kolem 5 000 Kč. Na fáze máme rovnoměrně rozděleny spotřebiče ve vlastním zájmu, aby nevypadávaly jednofázové jističe a případně i jistič hlavní. Porovnal jsem si placení podle kalkulačky v původním (starém) STS a v novém NTS. V obou případech bychom tratili: v RD asi 750 Kč ročně, tedy asi 1,5 % dosavadní platby a na chatě přes 40 % dosavadní platby. Pokud bych na chatě vyhodil jistič 3 x 16 A a nahradil jej jističem 1 x 25 A nebo i větším, tratili bychom jen asi 12 % ročně. Pokud by to hypoteticky udělali i ostatní chataři napojení na jediné společné trafo vvn/nn, na které jsme si kdysi museli nemálo připlatit, asi by k nám opraváři z ČEZ Distribuce jezdili více než jednou ročně vyměňovat vysokonapěťové pojistky. Tento zákrok vždy trvá nejméně 24 hodin, a pokud máme štěstí, tak alespoň mají sebou žebřík, náhradní pojistky potřebné síly a mladší montéry ochotné do výšky k pojistkám vylézt. Nemluvě o nutnosti prokazatelně vypnout celou linku vedoucí do města a pak ji zase zapnout. To chcete? Já ne. Proto s NTS nesouhlasím.

 

ODPOVĚĎ ze 7. 4. 2016

Vážený pane,

v úvodu nám dovolte konstatovat, že toto vyjádření Energetického regulačního úřadu k nové tarifní struktuře má pouze obecný a informativní charakter, který vychází výhradně z informací poskytnutých Energetickému regulačnímu úřadu jeho adresátem, není správním rozhodnutím, závazným stanoviskem, osvědčením ani předběžnou informací ve smyslu ustanovení § 139 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a nezavazuje svého adresáta ani žádné další subjekty. Závazné správní rozhodnutí lze vydat pouze ve správním řízení, a to po opatření všech informací a podkladů vyžadovaných zákonem.

Platby za regulované složky podle nové tarifní struktury jsou navržené takovým způsobem, aby odrážely rozdělení nákladů provozovatelů soustav mezi stálou a proměnnou složku ceny. Navržené ceny odpovídají skutečným nákladům na elektrizační soustavu, které příslušný odběratel svým odběrným místem s daným charakterem odběru a způsobem připojení vyvolá. Objem finančních prostředků vybraných z regulovaných složek ceny elektřiny zůstane v nové tarifní struktuře stejný jako dnes.  Podstatná část nákladů na zajištění těchto služeb má charakter fixních nákladů nezávislých na odebraném množství elektřiny, avšak od zákazníků je v současnosti tato fixní část nákladů vybírána v závislosti na velikosti jejich odebraného množství elektřiny. Fixní náklady (provozování, údržba, opravy, obnova a výstavba soustavy) však nejsou na odebraném množství elektřiny závislé. S rozvojem decentrální výroby elektřiny se počítá s poklesem odebraného množství elektřiny, a pokud by nedošlo k žádné změně, bude se regulovaná cena za odebrané množství elektřiny v budoucnu výrazně zvyšovat. Toto zvýšení by uhradily skupiny zákazníků, kteří nemohou mít z technických nebo finančních důvodů decentrální zdroj elektřiny, tedy především sociálně slabší zákazníci. Tomu chce Energetický regulační úřad zabránit.

Přestože je v odběrném místě realizován odběr pouze po určitou část roku, je technicky možné odebírat ve stejné výši po celý rok. To znamená, že stálé náklady provozovatele soustavy jsou stejně vysoké i v době, kdy nedochází v odběrném místě k odběru a nemusí být uhrazeny ani v následujícím období v rámci zpoplatněné spotřeby, která je většinou minimální. Tyto náklady jsou přenášeny na ostatní zákazníky, kteří částečně hradí stálé náklady spojené s takovýmto odběrným místem.

Není vyloučeno, že by mohla být zavedena sazba i pro nízké odběry. Vzhledem k probíhajícímu konzultačního procesu a ke krátké době od zahájení konzultačního procesu je však brzy na předjímání finální verze tarifního systému.

V současnosti zveřejněná nová tarifní struktura je prostý matematický model, který říká, jaké náklady v soustavě jednotlivá odběrná místa vyvolávají, nejedná se o konečný model, který má být na hladině nízkého napětí spuštěn nejdříve v roce 2019. Tento matematický model byl uvolněn pro připomínky všech zákazníků, které jsou pro Energetický regulační úřad velmi důležité a dávají nám potřebnou zpětnou vazbu pro úpravu návrhu. Konečná podoba nové tarifní struktury bude vycházet z představeného matematického modelu, který však bude na základě obdržených připomínek od zákazníků vyvážen tak, aby nebyla žádná skupina zákazníků poškozena.

 

Děkujeme za Váš podnět, poskytnutý v rámci veřejného konzultačního procesu, který pomůže vyhodnotit a případně vylepšit novou tarifní strukturu.

 

Energetický regulační úřad

Dislokované pracoviště Praha

Partyzánská 1/7, 170 00 Praha7